Detta ingår i vår AC-service

Felsökning

Vid en AC-felsökning ingår kontroll av kylprestanda, tryckmätning, sökning efter läckage, samt kontroll av kompressor, remmar, anslutningar och elektriska komponenter. Vi ser till att ditt AC-system fungerar optimalt och identifierar eventuella problem innan de leder till dyra reparationer.

Funktionstest

Vi kontrollerar luftflödet för att säkerställa att fläktarna fungerar på alla hastigheter och att luften distribueras korrekt. Temperaturen på utblåsluft mäts för att bekräfta effektiv kylning. Vi verifierar att kompressorn aktiveras och slår av vid rätt trycknivåer, samt lyssnar efter onormala ljud från systemet.

Påfyllning

När systemet har kontrollerats och bekräftats fungera felfritt, tömmer vi det gamla köldmediet och oljan, utför vakuumsugning av olja, köldmedium och spårmedel, och fyller sedan på med rätt mängd gas (R134a eller R1234ef), samt olja och spårmedel vid misstanke om läckage, enligt biltillverkarens specifikationer.

Vänta inte tills AC:n ger upp – serva den i tid!

Din AC jobbar hårt varje dag, och precis som resten av bilen behöver den underhåll. Regelbunden service håller kylan i toppform, förebygger dyra skador och förlänger livslängden.

AC rengöring

Om luften i bilen luktar illa kan det vara dags för en AC-rengöring. Med tiden samlas damm, fukt och smuts i systemet, vilket kan leda till bakterietillväxt och dålig lukt. Genom att byta kupéfilter regelbundet minskar du risken för att smuts fastnar på förångaren – en vanlig orsak till luktproblem. Om du känner en sur eller unken lukt i bilen rekommenderar vi en AC-rengöring. Du kan antingen göra det själv eller boka tid hos oss för en professionell rengöring.

Det finns flera tecken på att din AC inte fungerar som den ska:

  1. Dålig kylning: Om AC:n inte kyler tillräckligt, trots att den är påslagen, kan det bero på lågt köldmedium eller en annan teknisk problem.

  2. Ljudproblem: Om du hör konstiga ljud, som skrapande, surrande eller gnisslande ljud, kan det indikera problem med fläktar, kompressor eller andra delar av systemet.

  3. Ovanliga lukter: Om det luktar unket eller mögel från AC:n, kan det vara ett tecken på fukt eller mögel i systemet.

  4. Frost eller is på AC-systemet: Om du ser frost eller isbildning på AC-rören eller fläktarna, betyder det ofta att det finns ett problem med luftflödet eller för mycket fukt i systemet.

  5. Ingen luftcirkulation: Om fläktarna fungerar men ingen luft blåser ut, eller om luftflödet är svagt, kan det bero på ett blockerad luftkanal eller ett fel på fläktmotorer.

  6. Kompressorn fungerar inte: Om kompressorn inte aktiveras när AC:n är påslagen, eller om den slår av och på för ofta, kan det tyda på att systemet inte fungerar som det ska.

  7. Fukt i bilen: Om det känns fuktigt eller dimmigt i bilen trots att AC:n är på, kan det vara ett tecken på att AC:n inte tar bort fukt effektivt.

Om du märker något av dessa problem är det en bra idé att få systemet kontrollerat och servat.

R134a har länge varit den vanligaste köldmediegasen i bilars AC-system. Den fungerar bra och är stabil, men har en hög växthuseffekt (GWP – Global Warming Potential). För att minska miljöpåverkan har den därför börjat ersättas.

R1234yf är den nyare gasen som används i moderna bilar. Den har mycket lägre GWP och uppfyller EU:s miljökrav. Därför är den numera standard i alla nya bilar från ca 2017 och framåt.

Båda gaserna fungerar för att kyla bilen, men de är inte kompatibla med varandra och kräver olika maskiner vid service. Vilken gas din bil har styrs av tillverkarens specifikationer.

Bilens AC är viktig även på vintern eftersom den hjälper till att avfukta luften i kupén. När du använder AC:n tillsammans med värmen förhindrar du att fönstren immar igen, vilket ger bättre sikt och en säkrare körning. Dessutom håller du AC-systemet i bättre skick genom att använda det året runt, vilket minskar risken för att packningar torkar ut och att köldmedium läcker ut.

AC-systemet i en bil får inte servas av vem som helst – det krävs att verkstaden och personalen har rätt certifikat och tillstånd. Hantering av köldmedium (som R134a och R1234yf) är strikt reglerat enligt lag, eftersom dessa ämnen påverkar miljön och måste hanteras säkert.

Att välja en certifierad verkstad garanterar att arbetet utförs korrekt, säkert och enligt alla miljökrav. Certifierad personal har utbildning för att hitta läckor, använda rätt mängd gas och förhindra skador på både din bil och miljön. Dessutom minskar risken för framtida problem och onödiga kostnader.

Vi är en certifierad verkstad enligt lag och har tillstånd att utföra AC-service och reparationer på alla bilmärken. Hos oss får du trygghet, kvalitet och ett AC-system som fungerar som det ska.

Med tiden tappar en AC-anläggning långsamt köldmedium, vilket ökar slitaget på kompressorn. Därför är det viktigt att aldrig fylla på gas utan att först kontrollera att systemet är helt tätt och i gott skick. Om en AC-service visar att det finns ett läckage måste det åtgärdas innan påfyllning. Misstänker du redan att din AC är trasig kan du boka en AC-reparation direkt.

VI ÄR CERTFIERAT ENLIGT LAG FÖR ATT GÖRA ANGREP I FORDONS AC ANLÄGGNING.